Blogposzt téma ötletek – Miről írjak?
Blogposzt téma ötletek kapcsán, számomra megdöbbentő módon nagyon kreatívak vagyunk: a szabotálásban. A SEOtudatos szövegírás csoport tagjai küldtek néhány példát, hogy miért nem tudnak ötletekkel előállni. De a workshopjaimon és a tanácsadásaimon is előkerültek már ravasz önkorlátozások. Ebben a posztban beszélünk a lehetséges okokról, ezek hátrányairól és azt is megmutatom, hogy mennyire könnyű is témát találni. Nagyon sok konkrét példával!
Szóval, kreatívak vagyunk. Pedig annyi népszerű blogposzt téma hever a földön mindenfelé! Lehet, hogy már fel sem tűnik? Pedig, tipp szintjén mondom: ha csak pörgetsz egyet a FB feed-eden, tízből ötször biztos olyan témánál vagy posztnál állsz meg, amit, akár csak közvetetten is, de a vállalkozásodhoz tudnál kötni! (Hm, nem is rossz kihívás! Lehet, hogy erre majd egyszer vissza is térek.)
Addig is, mivel ez egy nagyon hosszú poszt – egyúttal eddigi életem leghosszabb publikációja -, hogy segítsek időt spórolni, alább a témajegyzék:
– Miért nem találsz témát, amiről írhatnál? – saját megfigyelés!
– Miről írj cikket a honlapodra? + további önkorlátozásaink
– Blogposzt témaötletek és gyakorlati példák, tanácsok
– Milyen témákról írhat egy selyem tervező?
– Cikkötletek baba-mama márkáknak
– Mit javasolnék cikk témának egy weboldal készítőnek?
– Nézzünk bejegyzés témákat egy kevésbé mainstream területről!
– Poszt témaötletek pszichológusoknak
– Miről publikáljon egy babakészítő kézműves?
Miért nem találsz témát, amiről írhatnál?
Nem tudom, hogy pontosan Te miért. De, mivel nem akarom nagyon elvinni a témát, csak a leggyakoribb megfigyelésem hadd osszam meg veled!
Tudom, hogy te vagy minden a cégedben. Ügyvezető és asszisztens. Marketinges és értékesítő. Ügyfélszolgálatos és termékfejlesztő. Hol ezt kell csinálnod, hol azt. Hol egy A-feladatot kell befejezned, hol egy B-t elkezdened. Egyszer egy hatóság emberével kell beszélned, majd a futárnak kell átadnod a csomagokat. Megannyi különböző gondolkodásmódot igénylő élethelyzet, és mind különböző energiákat, kommunikációt igényel. Nem is csoda, ha összenyom a sok pici apró dolog.
De, mindennek a tetejébe te még olyan gondolatokkal, önostorozással is korlátozod magad, hogy szerinted nem vagy elég jó: „Egy rohadt poszt ötlet nem jut eszembe! És akkor még meg sem írtam. Hogyan tudnék megfelelni minden másnak?” (#truestory)
A sok tevékenység közti váltogatásokból (multi tasking) eredő fáradtságot, fásultságot, fókuszvesztést, nem-tudom-megcsinálni és inkompetencia érzést hívjuk az átváltás költségének.
Mert, hogy ennek ára van. Mégpedig az, hogy a mindent-csinálás és az önbizalom hiányod egy lefelé húzó spirálba tesz. Úsztál már ki örvényből? Lehet, de hogy közben nem blogbejegyzés ötleteken gondolkoztál, az biztos. Jó ezt észrevenni, és tudatosítani magadban.
És miért baj ez?
Milyen szempontból? 🙂 Na jó, maradjunk fókuszon és beszéljünk az időről.
Amíg azzal hitegeted magad, hogy „még erre sem vagy képes”, vagy azzal áltatod magad, hogy „már mindenről írtak”, addig azt gondolhatod, hogy jó okkal halogatsz. Ki van ez találva. Még meg is magyarázod magadnak a tökölődést. Pedig ez az időhúzás és önbecsapás nem más, mint a legdrágább és egyetemleges fizetőeszközöd, az időd elpazarlása. Mert közben nem halad a blogod, nem erősödik az oldalad a saját vállalkozásod témájában a Google szemében. Így könnyen lehet, hogy a netes naplód csak egy öncélú önkifejező eszközzé válik – vásárálók szerzésére alkalmas marketingcsatorna helyett. Brrrrr. Kell ezt még magyarázni?
Miről írjak cikket a honlapomra?
Na igen, ez az a kérdés, amit leggyakrabb hallok az ügyfeleimtől. Mutatok még néhányat kérdést és önkorlátozó hitet a téren. Ha magadra ismersz, vagy csak hasonló gondolatok szoktak támadni benned blogcikk téma ötletek keresésekor, akkor mindenképp olvass tovább!
Tehát az alábbi indokokat már mind hallottam én, vagy a SEO szövegíró közösségünk tagjai:
De hát miről írjak?
Nem jut eszembe egy téma sem.
Neked könnyű, te ezzel foglalkozol!
Már mindenről írtam.
Mások már mindenről írtak.
Nincs időm témákat keresni.
Mennyire kell szakmainak lennie?
Úgysem olvassák el.
Mit tudok hozzáadni (kezdőként/pályaváltóként) egy témához?
Kitaláltam egy jó ötletet, de a konkurensem épp most írt ugyanarról.
Bizonytalan vagyok, hogy jó-e a téma.
Megfázott a kismacskám … 🙂
Ide pedig jöhetnek a saját kifogásaid: ___________. (Küld el nekem, és frissítem vele majd ezt a posztot.)
Frissítés – Update
További elakadásokat, belső kételyeket kaptam Monek Nórától:
Mennyire lesz jó, amit írok?
Fog egyáltalán valakinek tetszeni?
A célközönségemnek mire van szüksége?
Köszönöm! 🙂
A mindset
Mindegyik, mondom MINDEGYIK fenti sort tudom cáfolni, vagy tudok rájuk választ, illetve megoldást – kivéve talán azt, hogy nekem könnyű. Mert számomra egy ideje tényleg nem okoz nehézséget egy blogcikk ötletet kitalálni. De nem azért, mert istenáldotta tehetség lennék és így születtem. Nyilván: megszülettem, felsírtam, majd elkezdtem ötleteket javasolni a dokinak, hogy miről írjon legközelebb nagydoktori értekezést. Fenét! Egyszerűen csak ráállítottam a figyelmem erre. Szükségem volt erre a skill- és mindset-re, én pedig megszereztem, vagy inkább: kialakítottam.
A Star Wars-ban volt Qui-Gon mesternek egy ilyen mondása:
Ne feledd! Amire figyelsz, az a világod.
Mit jelent ez?
Azt, hogy amire figyelsz, az válik a valóságoddá. Észrevetted már, hogy amikor kinézel magadnak egy autót, akkor hirtelen mindenütt olyan autót veszel észre? Mintha hirtelen több lenne belőle a világon. Vagy, hogy amikor valami rossz történik, utána sokszor „csőstül jön a baj”? De biztos olyanra is tudsz emlékezni, amikor „zöldhullámot kaptál”, amikor csupa jó dolog történt veled. Amikor minden sikerült. Amikor úgy érezted, mintha egy ideje flow-ban lennél. Ez mind ugyanazt jelenti. A világ csak olyan, amilyen. A hozzáállásod, a befogadókészséged teszi számodra egyedivé. Azaz, a szövegírás vonatkozásában csak el kell kezdened észrevenni a témákat! Így rövidesen (majdnem) mindenről blogposzt téma ötletek jutnak majd eszedbe. Ennyi a titok. 🙂 Mondok ide is egy példát.
Nyaraláskor a Balatonon kaptam a lányomtól egy követ. Először pont abból a szögből láttam, ami az első képen van. Majd megfordítottam, és akkor láttam, hogy Kála Johanna nem véletlenül adta nekem: hiszen ez a kis darab kő szív alakú. Nos, ha valaki követi a munkásságom, tudja, hogy már a baba-mama márkánk kezdetétől kommunikációs elemmé, kvázi márka elemmé vált, hogy az aláírásunkba teszünk három kis szivecskét. Tippeljetek, mennyi idő alatt vált az elsőre „csak egy kő”-nek gondolt valami a fejemben egy „erről valamikor még fogok írni” jellegű tartalommarketing ötletté? (Természetesen az apa és lánya között húzódó érzelmi húrokat pengető emlék mivoltán túl?)
A pontos válaszra már magam sem emlékszem, de a kialakult mindset-nek köszönhetően körülbelül annyi lehetett, amíg végignézted és feldolgoztad, hogy mi van ezen a képen. (És nem, emellett fikarcnyit sem csorbult a szeretet-faktor.)
Jöjjenek a blogposzt téma ötletek!
A SEOtudatos szövegírás csoportomban kértem meg a tagokat, hogy ha úgy érzik, jelentkezzenek a vállalkozásaikkal, és ebben a posztban segítek néhányuknak cikk ötleteket találni, javasolni. Azaz ajándékba boostolunk egyet az éves témagyűjteményükön. Valamint, a SEO jegyében, link csere keretein belül adunk egymásnak backlinket is. 🙂
Az ötletelés úgy zajlott, hogy megnéztem mindenki tevékenységét. Átfutottam a weboldalakat és/vagy a FB oldalakat is – de a blog szekciót témák szintjén nem. (Ezért lehetnek esetleg átfedések a javasolt és a már megírt témák között.) És magam elé képzeltem a célcsoportokat. Majd elkezdtem felírni magamnak a saját életem, tapasztalataim és érdeklődésem szűrőin átslisszanó gondolatokat, asszociációkat, vonatkozó emlékeket, és érzéseket. Mindent, amit csak feldobott az agyam, a tudatalattim és a memóriám – ami a csövön kifért. Sehol nem adtam magamnak tíz percnél többet. Majd az így leírt sorokat elkezdtem feldolgozni. Volt, amit azzal a lendülettel dobtam is. Volt, amit első körben félre tettem. A többit pedig összegyúrtam témákká, címekké.
Ennyi volt a magic 🙂 Így írtam össze alább a blogposzt téma ötletek gyűjteményét, iparáganként. Néhol írok majd néhány, nem teljesen a poszt témájához kapcsolódó személyes gondolatot, kitekintést is – ezért előre is elnézést kérek!
Milyen témákról írhat egy selyem tervező?
A bejegyzésem ötletét a Verók Adrival történt kommentváltásunk, beszélgetésünk adta. Így hát kezdjük Adrival, aki selyem designer, és a bemutatkozásában linkelte be a weboldalát. Én pedig megdöbbentem legott, hiszen üres volt a blog szekció. Megkérdeztem, hogy miért? Szívesen segítek. Hiszen a legjobb tartalom ötletei ott vannak a weboldalán. Adri pedig őszintén bevallotta, hogy nem tud miről írni. (Ez amúgy marha nagy dolog ám, nagy nyilvánosság előtt!) Az alábbi ötletekkel álltam elő – talán neked is tartogat némelyik ötletet, kiindulási pontot!
Adrinak tehát az alábbi javaslatokat, tippeket írtam:
A képen látható szöveg, az eredeti FB posztban ejtett elütések javítását követően:
„Szóval, ha ötleted nincs, akkor van néhány kézenfekvő téma ötletem neked: minden egyes alkotásodnak van egy sztorija. Névvel, vagy név nélkül, de megírhatod a történetüket. Miért keresett meg a vásárlód, mi volt a célja, mit kértek, miért? Te ezek alapján mit csináltál és miért? Mennyire ragadott magával az alkotás maga? Miket éltél meg közben? Volt-e, amikor a megrendelő nem azt kapta, amire számított? Hogyan oldottátok meg? Mi volt a félreértés oka? Hogyan módosítottatok? Volt-e visszajelzés a vásárlódtól? Vagy a vásárlódnak az ismerőseiktől? Ki, hova hordja a termékeid? Miért? Vannak-e a termékeidhez kötődő személyes történetek: saját részedről vagy az ügyfeleid részéről? Melyik miért volt kedves a számodra? Miért volt nehéz, vagy csak szokatlan? Plusz ott vannak a fotók: mind egyedi, jól optimalizálható darab! A Google imádja.
Ezen felül
Jöhetnek a “szokásos” posztok: hogy jött az életedbe a selyem festés? Miért pont ezt az önmegvalósítást választottad? Egyáltalán, hogyan gondolsz erre a munkára? Írhatsz nemzetközi példaképekről, nagy alkotókról. A különféle anyagokról. A színek és az anyag összhangjának fontosságáról. Szín javaslatok különböző élethelyzetekben. Mikor NE hordj selyem kiegészítőt? Mit vegyél fel a selyem mellé? X+1 kedvenc alkotásom -és a történetük. Színterápia és selyem. A fekete is egy szín – selyem és gyász (oké, ez lehet, hogy elsőre meredek). Ajándék ötletek anyáknak. Ajándék ötletek anyák napjára. Luxus selymek. Királyi kiegészítők – uralkodók selyemben…….. most így hirtelen ennyi. Idénre elég lesz 🙂 És persze, egy megfelelő kulcsszó és/vagy témakutatással a fentieket lehetne finom-hangolni. Ez most csak szigorúan a témákról szól, amiről lehetne írni.”Alig várom, hogy néhányat elolvashassak közülük! 🙂 Akkor a legjobb segíteni, ha látszik a foganatja is – mint például anno a recept posztok optimalizálásánál. Vargáné Topor Erika azonnal nekilátott és megcsinálta, amit javasoltam neki.
De most nézzünk át más vizekre – keressünk ötleteket a szívem csücskét jelentő babás-mamás területről!
Cikkötletek baba-mama márkáknak
Apró-Floszberger Dorka márkája a DoborkA. Weboldala még készül, de – nagyon bölcsen! – már tervezi és írná a posztokat, hogy alkalom adtán csak posztolni kelljen. Szép munka, elhivatottság: dupla dinamit! 🙂 Közismert tény, hogy nekünk is volt egy baba-mama márkánk, a Baby Chameleon. Igazi szerelem projekt volt – így nagyon erős érzelmi vezéreltségem is volt (van?) e téren. No meg nem elhanyagolható tapasztalatom.
Így azt is pontosan tudom, hogy egy telített piacról van szó. Egy olyan területről, amely csak úgy ontja magából – és ezt most határozott nem Dorkáról mondom – az “unatkozó anyukákat, akik majd most varrással fogják megváltani a világot”.
Kedves baba-mama márkát indító barátom! Kis kitérőként, ha az előző mondatom rosszul esett, vagy csak kellemetlen érzéseket keltett benned, nos … Ne legyen igazam, de 95%-ra merem mondani, hogy egy évig nem fogod húzni a piacon! Tudom, láttam már ezt. Ha viszont csak még elkötelezettebbé tett, ha a bizonyítási vágyat, a küzdő szellemet lobbantotta fel benned, akkor hajrá! Hadd teremjen babér mindenkinek – “Virágozzék minden virág!”.
Szóval, tapasztalatból mondom, hogy egy ilyen piacon maga a kontent szinte biztosan nem lesz elég. SEO szempontból oda kell figyelni a weboldal technikai megfelelőségére és igen, kell sok-sok backlink, rád mutató hivatkozás is. És, talán még fontosabb: kellenek együttműködések, PR(-jellegű) megjelenések is, hogy a célcsoportod szemében ismert légy. Ehhez pedig elkerülhetetlen, hogy gondolkozz a márkádban márkaként! Ez a poszt most nem erről szól, de ha tényleg komolyan veszed a vállalkozásod, jót akarsz magadnak és csak egy valamit fogadsz meg az előző pár bekezdésből, akkor az az legyen, hogy elolvasod Mészáros Róbert – BRAND a lelke mindennek című könyvét!
Írni pedig ezer dologról lehet!
A személyes, kézműves vonalat erősítve add magad, tedd ki a lelked az asztalra! Mesélj magadról, a gyermekedhez és a gyermekneveléshez való viszonyodról. Milyen nehézségekkel küzdesz anyaként, apaként? És mik a házastársi kihívások? És mi a te megküzdési technikád? Hogyan nyersz időt? Mindezek emberközelivé tesznek és segítik a „one of us” érzés kialakítását rólad az olvasóidban. (És ha tudsz, érdemes minden témádhoz hozzákötni valamelyik terméked is. Akár csak említés szintjén is, hogy semmiképp ne legyen erőltetett. Akkor inkább ne.)
Érdekes módon, a szakmai vonal is nyerő. Mi motivált a vállalkozásod elindításában? Miért lett az a márkaneved, ami? (Tudtad, hogy van egy ilyen nevű település?) Mi a szakmai hitvallásod? Milyen anyagokkal dolgozol? Milyeneket nem választasz és miért? Miben vagy más, mint a konkurensek? És miben vagy hasonló?
A termékportfóliód miértje is érdekes. Melyiknek mi a szerepe, funkciója? Mit váltanak ki, miért jobbak, mint a tradicionális darabok? Esetleges hátrányok, eltérő kezelési módszerek! Én nagyon szerettem termékleírásokat is írni. És nem csak a puszta, technikai leírásokra gondolok. Jól működtek az életszerű helyzetek leírásai, amelyekben szerepet szánhatsz a holmijaidnak is. Ha egy valós szituációt írsz, és megpengetsz érzelmi húrokat is. (De csak ha szívből jön!) Továbbá, szintén nagyon jól néz ki, ha a termékleírásodban már előre „kezeled a kifogásokat”. Azaz olyan, esetlegesen negatív véleményeket is, amelyek más felületeken lerontották a review-kat.
A blogon túl
Mivel webshopod van, jó néven veszik a vásárlók, ha a boltod minden karaktere hitelességet és megbízhatóságot sugároz. Fektess hangsúlyt a FAQ-ra, írj a fizetési metódusokról és a szállítási folyamatról. Írd le, hogy mi fog történni, mire számíthatnak! Az egyik legerősebb hitelességet erősítő kommunikáció, ha említesz az ügyfélszolgálati munkával kapcsolatos eseteket. Mi volt a gond, hogyan oldottad meg? (Elsőre inkább tűnik kifizetődőnek lelkileg, mint üzletileg, de tapasztalatból mondom, hogy megéri. Ma is jólesően lúdbőrös leszek az ügyfélszolgálati tevékenységemre érkező pozitív visszajelzésektől. De … vajon ezek a kliensek fognak ajánlani másnak is?) 😉
S végül, egy fontos tanács. Ha felülsz egy valamilyen „vonatra”, gondoskodj róla, hogy kikezdhetetlenül megfelelj a felvállalt ön-definíciódnak! A zero waste legyen valóban zero waste, és az Oeko-Tex Standard 100-as anyagokat se Kínából rendeld be. És helló! Ezek is remek témák.
Csak most kezdek belendülni, de muszáj tovább mennem. 🙂 Nézzünk rá a saját szakmámra!
Miről írjon egy szövegíró?
Lehetne írni, hogy arról (és úgy), ahogyan arra az ügyfeleinek szüksége van. De, a szövegíró is vállalkozó és ő is kezdte valahol. Így ebben a szekcióban a megírható blogposzt téma ötletek nem a már kiforrott szövegíróknak szólnak – furcsa is lenne. 🙂 Hanem azoknak a kollégáknak, akik a vállalkozásindításuk során, a saját identitásuk kommunikációjához írandó ötletek kitalálásával küzdenek. Ergo, hogy milyen témákat találjon magának egy szövegíró?
Ezzel kapcsolatban teljes összhangban voltunk Bognár Katalinnal, aki maga is olyan, mint a „social-content-miegymás” márkája: egy Cukorhal. 🙂 (Imádom ezt a márkanevet. Amióta hallottam, szó szerint ízlelgetem. Nagyon meg- és beragadt.)
A legfontosabb talán, hogy hogyan szerezz magadnak ügyfeleket? Döntsd el, hogy ki a célcsoportod, és írj nekik. Azaz az ő nyelvükön. Ismerd meg a kihívásaikat, nézd meg, mivel küszködnek, hogy hol és hogyan tudnál nekik értéket adni! Járj köztük – mondjuk FB csoportokban -, tanulmányozd, hogyan beszélnek, milyen szavakat használnak. Próbáld észrevenni, hogy mik a visszatérő témáik. Ezzel komoly hitelességet tudsz magadnak felépíteni. S bár ez háttér kutatás, nem konkrét téma, de egyúttal jó témalelő helyek, helyzetek is. Ezek alapján sokkal könnyebb lesz nem csak témát találni, de a megfelelő módon szólni is hozzájuk.
Ami pedig a témákat illeti
Érvelj, és kezeld a kifogásokat! Vess fel egy problémát, ami az előzőek alapján érinti őket, de ezt a saját eszközeiddel oldd meg. Például: X indok a szövegírás kiszervezésére. Mikor NE bízd másra a posztjaid? Mennyibe kerül egy szövegíró? (Írj akár saját árakat is.) Mire vállalsz garanciát? Szövegírás angolul (vagy bármilyen nyelven). Ha már nem vagy teljesen kezdő: ügyféltapasztalatok. Use case-ek, például írj a szövegírás megtérüléséről. Referenciák: erről akár egy folyamatosan bővülő és frissülő gyűjtőposztot is készíthetsz. Írhatsz még a szolgáltatásaidról is. Én szívesen vállalok poszt-auditot, azaz egy már kész poszt valamilyen céllal történő átírását. Vagy, amióta csak SEOtudatosan írok, magasabb összeget kérhetek el egy cikkért, mint az, aki „csak” jó szöveget ír – ami nyilván, alapfeltétele egy sikeresen rangsoroló posztnak. Szóval ez csak nagyon idézőjelben értendő!
Szeretnél SEO szövegeket írni, azaz jobb esélyt adni magadnak, hogy
előrekerülhess a Google-ben? ITT utánanézhetsz, hogy mit értek én ez alatt.
És megrendelheted a SEO szövegírás checklist-em is.
Szintén írhatsz még edukatív céllal, vagy megoszthatod a saját vállalkozói utad tanulságait. Ilyen cikkeket írhatsz például a helyesírásról. Indíthatsz vitát egy poszt szükséges hosszáról, vagy valamely, a munkád- vagy a fő célcsoportod munkáját érintő változásról. Jót cikk téma lehet a saját ars poetica-d, például arról, hogy kikkel nem vagy hajlandó együtt dolgozni – már ha van ilyened. És akár egy ilyen segítő, ötletadó, brainstorming jellegű posztot is készíthetsz, mint amit most olvasol.
Minden esetre légy türelmes! Egy szövegíró sok-sok tanulás és gyakorlás útján fog tudni úgy írni, ahogyan az a legjobban szolgálja a célt. És úgy, hogy közben az sem érződik a cikken, ha mondjuk kifejezetten nem voltál önazonos a tartalommal – legalábbis hozzáértés terén. És igen, az elején be kell vállalni pro bono/gyakorló munkákat is – ezzel is több leszel.
Mit javasolnék cikk témának egy weboldal készítőnek?
Ehhez a témához Laurinyecz Barbara asszisztált a Barabilla Design-nal. Majdnem földim, hiszen Szegeden tevékenykedik. És kifejezetten a környéken működő entitásoknak dolgozik. Ez SEO szempontból is egy szuper gondolat, hiszen a lokális SEO megkönnyíti, hogy egy debreceninek ne kelljen ugyanazon témára versengenie egy győrivel. Így Barbi is nagyot szűkített a lehetséges konkurensek körén. (Már amennyiben figyel erre a saját marketingje kapcsán. Ha még nem tetted meg, Barbi, akkor itt az idő!) 🙂
Weboldala ma már mindenkinek lehet és majdnem mindenkinek van is. Hiszen sokan úgy vannak ezzel, hogy ha valami nincs fenn a neten, akkor az nem is létezik. Szóval, a szolgáltatásra szükség van. Más kérdés, hogy a célcsoportunknál a weboldal szükségessége miben, milyen módon manifesztálódik? Így elég sok oldalról meg lehet közelíteni a lehetséges tartalom ötleteket.
Írhatsz arról, hogy miért pont Szegedre koncentrálsz. Írj arról, hogy milyen technológiát használsz: WordPress, Laravel, egyedi fejlesztés? Melyiknek mi az előnye – de gyakorlati, felhasználói oldalról. Mennyibe kerül egy weboldal? Mennyi idő alatt készül el egy weboldal? Mire van szükséged egy weboldal üzemeltetéséhez: tárhely, domain. Weboldalak fenntartási költsége – üzemeltetés, frissítések, módosítások.
Milyen a jó weboldal? X különbség egy „digitális névjegykártya” és egy modern weboldal között. Mikor ne csináltass weboldalt? Mire van szükség tőled (mármint, az ügyfeledtől) a weboldal készítésekor? X+Y különbség egy összekattintgatott weboldal és egy profi weblap között? Weboldal vagy domain – fogalomgyűjtemény kezdőknek. Weboldal vagy webshop? A design szerepe a honlapodon. Honnan szerezz képeket a weboldaladra? Trendi weboldalak. Mi a különbség a landing page és a homepage között? Mobilbarát weboldalak. 10 hiba, amit elkövethetsz, amikor weblapot készíttetsz.
Specifikáció: mit tudjon a weblapod? .hu, .eu vagy .com domaint válassz? Mitől lesz sikeres a honlapod? A leghasznosabb kiegészítők (plugin-ek, addon-ok). A weboldal és a SEO szerepe. (És itt nem elfogult akarok lenni, de gyanítom, hozzád is futott már be olyan kérés, hogy „kapcsold be légyszi a SEO-t” is.) Ha van support (jellegű) szolgáltatásod, írj útmutatót „valaminek” a beállításáról, például: Hogyan hozz létre email címet? Hogyan posztolj blogposztot? Biztosan lesz, akinek kényelmesebb lesz az ilyeneket is rád bízni. És, hogy biztos elérjenek, a poszt alá tegyél kontakt form-ot, vagy valamilyen elérhetőséget! Sőt, a legjobb, ha felajánlod, hogy visszahívod az olvasót! 😉
Nézzünk bejegyzés témákat egy kevésbé mainstream területről!
Egressy-Horváth Anita a Picnic Lovers tulajdonosa. Privát, exkluzív piknikeket szervez Budapesten és a környéken. Menő, ugye? Anitának a megismerkedésünkkor még nem volt blogja – remélem sikerült meggyőznöm, hogy legyen! 🙂 És bízom benne, hogy az alábbi cikk- és poszt téma ötletekkel a kezdő löketet is meg tudom adni neki!
Az első, amiről írnék, hogy miért pont piknik? Mi a sztorid, miben fogant a vállalkozásod ötlete? Mikor jöhet jól egy privát piknik megszervezése? Kiknek ajánlod? Megmutathatsz különböző piknik helyszíneket, olyanokat is, ahol te alapvetően nem szervezel (még). Extrém piknik helyszínek. Piknik helyszínek introvertáltaknak (könyvtár?). Piknik mozifilmekbe. Írj a piknik történetéről. Ossz meg érdekes tényeket a piknik kultúrával kapcsolatban. (És bár nagyon offtopic, de a Páneurópai piknik is eszembe jutott. Ettől függetlenül, ha tudsz, becsatolhatsz kicsit távolabbi témákat is.)
Helyszínből tematikus helyszín
Az egyes helyszíneket elnevezheted például randi helyszíneknek, és ilyen aspektusból is írhatsz róluk. Vagy: lánykérés pikniken. Szülinapi piknik party. Szervezz otthon pikniket magadnak! Gyereknapi pikniken a család. És ha már írsz a különböző eseményekről, mint lehetséges piknik apropókról, írj tippeket az adott esemény egyedivé, személyessé tételére. Például: X tipp a romantikus lánykéréshez, vagy egy évforduló meghitté tételéhez. És írhatsz ötleteket arra is, hogyan legyen egy esemény pandémia-kompatibilis. (Arra figyelj, hogy ez egyúttal egyfajta állásfoglalást is jelenten a részedről.)
Szervezz meg egy közös posztot néhány vállalkozó társaddal, és egy közös posztban, ajándék ötletek témában írd be magad – és őket – egy ajánlóba. Észbontóan trendi ajándék ötletek – erdei piknik. (Az erdei, nyilván, helyettesíthető.) Top ajándék ötletek Valentin napra. És írhatsz a választható ételekről is, kitérve az esetleges ételérzékenységekre, vagy különlegességekre, esetleg tematikus menüre. Gourmet piknik? Tényleg, mit viseljünk egy pikniken? Van a pikniknek etikettje? Egyáltalán, milyen hosszú és hogyan folyik egy szervezett takarón eszegetős találka?
Ha már itt tartunk, felmerült bennem, hogy egyeseknek lehet, hogy nem kényelmes mondjuk a földön ülve enni. Írj hát posztot a felmerülő kifogások kezeléséről! De épp ellenkezőleg, arról is írhatsz, hogy kinek nem ajánlod ezt a szolgáltatást.
És végül, referencia és fotók. Ha van ügyfél, aki hozzájárul, készítsetek fotókat és rövid leírással együtt írd meg az adott pár vagy társaság történetét. Ennél személyesebb, emberközelibb, azonosulásra alkalmasabb story telling kevés van.
Poszt téma ötletek pszichológusoknak
Ennek a szekciónak az alapját Posztós Réka gyermekpszichológus munkássága adta. Mérhetetlenül fontosnak tartom a munkáját. Így nem volt nehéz dolgom, hiszen alapból is nyitott szemmel járok, ha a gyermekekről, a gyermeklélektanról van szó. Pláne megörültem, amikor néhány kattintás és némi olvasás után láttam, hogy Rékának egy kisebb csapata is van. Lehetsz király! néven fejlesztőprogramokat is szerveznek, melyeknek célja a gyermekek képességeinek fejlesztése. A kihívás Rékánál inkább az volt, hogy a rengeteg ötletet hogyan strukturáljam? (Spoiler: nem is sikerült. Szerencsére itt most nem volt cél a tartalomstratégia elkészítése.)
Az első javaslatom rögtön az, hogy legyen Lehetsz király! menüpont, mivel a domain név és a program neve nincsenek párhuzamban. Ezért a komfortosnál kicsit többet kellett kutatnom, mire biztos lettem abban, hogy mi is ez a fantázianév. Így adja magát, hogy írhatsz a márkádról, a márkanevedről. Hogy miért foglalkozol azzal, amivel. Mi a személyes hajtóerőd? Nagyon erős poszt lehet, ha személyes traumád, de legalábbis valamilyen érintettséged van, és ezzel kiállsz a világ elé. És persze, a már megtartott eseményekről is lehet összefoglalókat, élménybeszámolókat írni. Rengeteg egyedi fotóval, képi anyaggal. Sőt! Magam felelős és tudatos szülőként definiálandó, szívesen olvasnék szakmai eredményekről, gyermekek fejlődéséről, tehát eredményekről és use case-ekről. Ez egyben remek lehetőség arra is, hogy ha meggyőzőek az eredmények – és ez nem egyenlő azzal, hogy messziről bűzlik a marketing! -, azonnal be is fizessem a kislányomat valamelyik fejlesztő programba.
Blogposzt téma ötleteim
A Lehetsz király! már a leírása alapján is hemzseg a témáktól: Gyermekek képességmérése. Milyen a kiegyensúlyozott gyerek? Segítség, zseni a gyerekem! Zseni, vagy csak foglalkoztak vele? Érzékeny gyermekek szocializálása. Anya, hol van a lelkünk? Miért fontos a mese? (Ez, megérzés szintjén lehet akár két részes is.) A gyermekek eljátsszák az életet. Apa-gyermek kapcsolat. Milyen játékot vegyünk a gyereknek? Fejlesztő játékok. (Note: ez jó lehetőség partneri kapcsolatok kialakítására!) Apa/Anya, játssz velem!
Persze, lehet írni a saját szakterületünkről is. Réka például játékmester is. Kollégái pedig modern lelki-tudományok garmadájának szakértői: egészség-pszichológia, life coaching, gyermekpszichiátria, addiktológia, integratív gyermekterápia… Írjatok a munkátokról, hogy hogyan lehet a szakmátok eszközeit beilleszteni a dolgos, időhiányos, rohanó hétköznapokba! Szakmai sikerek. Szakmai csalódások. A pszichológus is ember. Miért/Mikor vidd terápia a gyermeked? És ha bevállaljátok, lehet írni véleményt (esetleg glosszát) más kollégák munkásságáról, az ő tartalmaikról is. (Lehetsz tárgyilagos, de feleslegesen bántónak lenni nincs értelme. Nem! Akkor sem, ha bődületes nagy baromságot írt is.) 🙂
Miről publikáljon egy kézműves, mondjuk, egy babakészítő?
András Adél az Aledi kézműves babavarró műhely tulajdonosa és vezetője. Van YouTube csatornája, szervez varró tanfolyamokat és elérhetőek nála szabásminták is. És nem utolsó sorban, nagyon kedves, minőségi babákat készít.
Így egyrészt, buzdítalak rá, hogy írj arról, hogy mi számodra a minőség. Mi az, ami miatt nem engedsz a minőségből? Mennyi munka van egy Aledi babával? Milyen technikákat használsz? Milyen elismeréseket kaptál a szakmától? És milyeneket a megrendelőidtől? Mik és kik voltak, akik hatással voltak rád, a stílusodra, az egész kézműves munkádra? Ha „beleállós” vagy – és persze, ha egyáltalán érint a dolog -, írhatsz arról is, hogy milyen hatások hatnak negatívan a szakmádra, vagy az iparágra, amiben dolgozol. Például képzetlen piaci szereplők, számla nélkül, alacsony minőségben dolgozók, de érdekes adalék lehet az alapanyagok beszerzésének kihívásai is. Apropó, alapanyagok: edukatív céllal mesélj az anyagok eredetéről, hogy miért azokat választod, amiket. És ha már: írj a babák kezeléséről, tisztításáról egy összefoglalót!
Másrészt, én írnék arról, hogy milyen alkalmakra szoktak babát rendelni. Ajánlj különböző alkalmakra különböző babákat, vagy más „figurákat”, amiket készítesz. Írd meg a ritka, egyedi kérések háttér-történetét! (Nem tudom, hogy te készítesz-e ilyesmit, de nekem idekívánkozik: engem megvett az az ötlet, hogy egy elhunyt szerettünk ruhájából, mondjuk a nagypapa ingéből varrjunk egy figurát az unokáknak. Hasonló indíttatású egyedi történetek nagyon megindítóak, adott esetben virálisan is terjedhetnek.)
Írj a babák történetéről általánosságban! Híres babák és babakészítők. Utóbbihoz: kik a példaképeid? Babagyűjtők. Van esetleg termék-sorozatod gyűjtőknek? Limitált darabszámú babák a márkád rajongóinak? (Ez mondjuk inkább termékfejlesztési irány, de ha van, vagy tervezel, írj is róla!) Esetleg történelmi események, ahol babák is szerepet kaptak. (Nem baj, ha nem feltétlen kézzel varrottakról van szó.)
És persze írhatsz a további szolgáltatásaidról is. Kifejezetten ajánlom a workshopjaidról összefoglalókat írni – amihez kérhetsz, akár már ott a helyszínen is írásos véleményt a résztvevőktől. Így nem csak autentikus lesz, de konkrétan megírt, kész tartalmat is kaphatsz, ami nettó értéket képvisel.
Hogyan találj blogposzt téma ötleteket egyedül?
Ahogy látod, nekem a fenti séma vált be. Összeszedek sok-sok gondolatot az adott téma kapcsán. Bármit, amit szegről vagy végről, de a témához tudok kötni. Saját sztorik. Ügyfél visszajelzések, „mondások”. Történetek. A vállalkozáshoz köthető edukatív témák. Olyan gondolatok, melyek rólam, a vállalkozásom, és az ügyfeleim háromszögében bármilyen szinten felmerülhetnek: pénzügyek, minőség, garancia, alapanyagok. De, akár olvashatsz is a témában, ha másként nem megy: cikkek, kutatások, értekezések, releváns vagy „határterületen” lévő blogok. Az sem ritka, hogy egy közösségben megvitatott téma fog majd ihletet adni. És ezeket felírva, legtöbbször, még további asszociációk ötlenek fel. Innentől pedig már csak … meg kell írni jól a posztot. Az sem baj, ha rögtön SEO-zottan. 🙂
Fontos, hogy adj időt magadnak! Mint minden az életben, a fenti gondolkodás sem természetes mindenkinek, ergo időbe telik, míg a sajátod nem lesz. Hogy mennyit kell gyakorolnod? Hány posztot kell megírnod, mire képes leszel erre? Nos … hány éves a kapitány? Nem tudom megmondani. De észre fogod venni. (Azért, ha évek múlva még mindig birkózol vele, jobb, ha kiszervezed.) 🙂
Ami pedig a gyakorlatot illeti, nos … a „témakeresés témakörét” és azt, hogy milyen egy „jó blogposzt”, bőségesen kifejtem a már készülőben lévő könyvemben, digitális oktató anyagomban. (Tudod, ami a SEO szövegíró workshopom anyagát is képezi.) Így ezt a poént egyelőre nem lőném le. Mellesleg, ha csak kicsit is nyitott szemmel olvastál, máris kellett, hogy kapj jó néhány blogcikk ötletet! De komolyan! Ha idáig eljutottál, a „Miről írjak cikket?” kérdést szerintem most egy időre letudhattad! 😉
És a végére egy kis cégér polírozás
Mit tegyél, ha szeretnél még jobban elmélyülni a témában? Ha szeretnél jó ötletek alapján szuperül megírt blogposztokat „építeni”, és a keresőkre optimalizálni?
Rendeld meg a könyvem!
Igen, már megvásárolható az Írd magad előre! – A #SEOtudtos szövegírás-workshop nagykönyve című első könyvem, mely a SEO-szövegíró workshopom kibővített tananyaga. Ez egy 30 000 Ft-os workshop, amelyhez most csak 15 000 Ft-ért hozzájuthatsz. Képzeld el ezt úgy, mint egy nagyon hosszú, részletes, sok-sok gyakorlati példával és feladattal tűzdelt tartalmi-SEO képzést! Vagy még inkább: tanácsadást. Amelybe most, hogy könyvről beszélünk és volt bőven helyem írni, még a workshopnál is több minden fért bele! 😉
A gombra kattintva bővebb infót találsz a könyvről, és azok véleményét is olvashatod róla, akik már olvasták.
Ha elolvastad, ne felejtsd el te is megosztani velem a véleményed! 🙂