#SEOtudatos szövegírás logo

A SEO szövegírás jelentése

A SEO szövegírás jelentése ma már egyre elterjedtebb és ismertebb fogalom. Hiszen a keresőoptimalizálás fontosságával ma már lényegében mindenki tisztában van. Egyre többen tudják, hogy ma már az értékes, egyedi tartalom a fontos. És az sem titok, hogy egyre inkább témára, mintsem kulcsszóra kell optimalizálni.

Ugyanakkor, a keresőkre nem optimalizált posztok még mindig nagyon nagy számban találhatóak meg a neten. Ennek oka, gyanítom, sokrétű. Ilyen lehet akár csak a SEO szövegírás ára is. Vagy, hogy valaki nem is foglalkozik a posztjaival, mert mondjuk inkább fizetett hirdetésekben gondolkozik. Ne is foglalkozzunk most ezzel bővebben! Azzal viszont annál inkább, hogy ha már valaki szeretné venni a fáradtságot: hogyan lehet tudatos a jól optimalizált szövegírás kapcsán?

Mit jelent a SEO szövegírás?

A SEO alapú szövegírás lényege egy win-win-win helyzet, amikor a három nyertes:

– az olvasó,

– a keresőrobot,

– és a posztíró. Pontosabban a blog tulajdonosa, mivel a szövegírás kiszervezése esetén nem a konkrét copywriter, hanem a megbízó aratja le a babérokat hosszú távon.

SEO szöveg jelentése, SEOtudatos blogolás, SEO blog - Tóth Adorján SEOtudatos szövegíró

Kép forrása: Pexels

Mit nyer az olvasó?

Ahhoz, hogy valaki előre tudjon rangsorolni a keresőkben, elengedhetetlen a jól megírt, informatív, egyedi és az olvasó számára értékes tartalom. Hogy kinek mitől értékes egy tartalom, az lényegében két dologtól függ.

Az egyik a keresési szándék, szaknyelven a search intent. Azaz, minél nagyobb biztonsággal tudjuk megjósolni azt, hogy valaki miért keres egy adott kulcsszóra vagy kereső kifejezésre: annál jobb eséllyel tudunk olyan tartalmat készíteni, hogy az olvasó megkapja a választ a kérdésére. Vagy, hogy megoldást találjon a felmerült problémájára.

A keresési szándék sokféle lehet. Léteznek rájuk különböző csoportosítások is, melyet a SEO szakemberek például kulcsszó kutatáskor használnak – vagy inkább témakutatáskor. Néhány példa:

– vásárlás

– tájékozódás

– adott márkához kapcsolódó keresés

– gyorsan választ akarunk valamire

A lényeg, hogy tudnunk kell, hogy adott keresés során általában, statisztikailag mire kíváncsiak az emberek. Mert így fogunk tudni olyan tartalmat készíteni, amely nagy valószínűséggel kattintásra fogja motiválni őket. És persze, így tudjuk minél hosszabb ideig az oldalunkon marasztalni őket. Esetleg további kattintásra rávenni.

Ezzel pedig elérkeztünk a másik tényezőhöz. Ugyanis egy poszt – de lehet ez akár termékoldal is – értéke attól is függ, hogy a Google mit érzékel annak. Ennek mértékegysége pedig, röviden összefoglalva és nem törekedve a teljeskörűségre: a dwell time. Azaz az oldalon töltött idő. Minél több időt tölt el az olvasó az oldalunkon, minél inkább az a tendencia, hogy végig is olvassák az anyagunkat, minél tovább kattint az olvasó cikkről cikkre, oldalról oldalra: annál értékesebbnek érzékelik a keresőrobotok az írásunkat.

Tehát, egy jól SEO-zott, egy jól optimalizált szöveg esetében az olvasó azt az infót kapja, amire keresett. Lehetőleg élvezhető és könnyen emészthető formában.

Mit nyer a keresőrobot?

A keresőoptimalizált tartalmak készítésének szempontjából ezt a legkönnyebb kifejteni. Ugyanis a robotnak az kell, hogy:

– be tudja járni az oldalad,

– fel tudja térképezni az egyes aloldalak (linkek, URL-ek) struktúráját,

– és ami a SEO szövegírás szempontjából a legfontosabb: legyen egyértelmű, hogy miről szól az oldalad. És persze: legyen feltöltve minél több olyan tartalom (szöveges, képi és videós is!), amely ugyanazt a témát dolgozza fel, csak más szemszögből.

SEO szöveg, keresőrobot, SERP - a keresők algoritmusainak végrehajtói - Tóth Adorján, SEOtudatos szövegíró

Kép forrása: Pexels

Tehát, ha mondjuk kézműves baba-mama kiegészítőket alkotó vállalkozásod van (egészen véletlenül nekünk tényleg pont az volt), akkor az oldalad tartalmai például az alábbiak szerint alakulhatnak:

– általánosabb megközelítés: baba-mama kiegészítők, baba-mama ajándékok, baba-mama holmik, babaholmik, babakelengye tartalma

– konkrét, termékszintű témák (termék leírások): baba takaró, baba sapka, szoptatós párna, nyálkendő, pelenkázó táska

– vegyes, kapcsolódó témák: babaváró ajándékok, babaváró ajándék ötletek, hordozós önvédelem, szex gyerek után

PR-TIPP: verbuválj néhány pályatársat, akikkel ugyanazon célcsoportra céloztok. Mondjuk, a kisgyermekes anyákra. És írj olyan blogposztot, amihez ők is adnak tartalmat, és együtt jelentek meg az írásban. Ezzel ők backlinket kapnak, ismertségre tehetnek szert a te felületeiden, és persze más-más termékekkel, de mind el tudtok jutni egymás követőihez is.

Ahogy látszik, ezek csak példák, de a logika talán érthető. Ha az oldalad baba-mama holmikról szól, de te posztolsz egy Tesla élményvezetésről, azzal inkább összezavarod a robotot, mint, hogy segítenél neki. Ha viszont Kovács Ildikó önvédelmi instruktor hordozó önvédelmi edzéseiről írsz, annak van kapcsolódása a babás témához.

És mit nyersz te, mit nyer a weboldalad?

A SEO szövegírás jelentése a legtöbbek számára a találati listán való jó helyezésekben manifesztálódik. Hogy kinek miért éri meg előre kerülni, változó. Feliratkozókat gyűjtünk, vásárlókat, megrendelőket szeretnénk vonzani, márkát építünk, vagy csak olvasókhoz szeretnénk eljuttatni a gondolatainkat. De a lényeg, hogy valamilyen (üzleti) célunk van azzal, hogy előre kerüljünk.

Mivel pedig a rangsorolás tartalmi alapon történik, könnyű a matek:

tartalmi alapú rangsorolás + jó tartalom = jobb helyezés = konverzió

Ahol a rangsorolás hogyan-ja a Google algoritmusaitól függ. A jó tartalom a SEO-tudatos szövegírótól. A kettő együtt állása pedig jó/jobb eséllyel konverziót fog hozni.

A valóságban és a gyakorlatban persze ez nem ennyire egyszerű. Már csak azért sem, mert a SEO-nak három nagy területe van, amelyekből a Google direktíváinak fényében optimalizált tartalom csak az egyik. Illetve, ez az egész szöveg-optimalizálási dolog tulajdonképpen a tartalommarketinget szolgálja. Ami pedig már mind operatív-, mind taktikai-, mind stratégia szemléletű megközelítést is igényel. Ehhez ajánlom Bártfai Balázs Tartalommarketing a gyakorlatban című könyvét, melyben ő maga is érinti a keresőoptimalizálást, mint az új olvasók, valamint a vásárlók szerzésének egyik módszerét.

A fenti egyenlet tehát a lényeg modellezését szolgálja, a könnyebb megértés érdekében.

A SEO szövegírás jelentése a gyakorlatban

Adódik a kérdés, jogosan, hogy mik ezek a direktívák? Milyen egy SEO-s poszt? Mitől SEO-zott egy tartalom? Erről, jelentős szövegírói bevált gyakorlatot is belesűrítve, jómagam majdnem egész napos workshopot tartok #SEOtudatos szövegírás néven.

Nem egyszerű az anyag. Sok is. És érdemes rendszerben látni. Utána már csak gyakorolni kell. 🙂 De, azért szívesen adok néhány nem teljeskörű szempontot, amire általánosságban figyelni kell.

Olvashatóság

Számít a hossz, a tördelés, a kiemelések. Legyenek fejezetek, alfejezetek, megfelelő címsor mérettel. Ebben a cikkben például H2 mérettel írtam a fejezet címeket (Mit jelent a SEO szövegírás?), és H3-mal az alfejezet címeket (Olvashatóság).

Kulcsszó

Vagy inkább téma. Ma már kevésbé a pontos kulcsszó megadása a fontos, hiszen a keresőrobotok értik a szöveget, egyre jobban értik a kontextust is. Használhatunk rokonértelmű szavakat, ragozott alakokat. Ennek a posztnak a fő kulcsszava a SEO szövegírás jelentése, de számos esetben használom a keresőoptimalizálást a SEO helyett. Vagy mondjuk a tartalomkészítést a szövegírás helyett.

SEO szövegírás jelentése - kulcsszó és téma megadása a Google-ben - Tóth Adorján, SEOtudatos szövegírő

Linkek

Egy jó tartalom tartalmaz linkeket. Kifelé mutatót is, és belső-, a domain-ünk más URL-jére mutató linkeket is. De linknek minősül egy hivatkozás is.

Képek

Képi tartalmak nélkül ma már nincs jó SEO szövegírás. Illetve, jól optimalizált képek nélkül. Hiszen itt is meg lehet adni a képnek leírást, alternatív szöveget, egy jó címet. Csak nézd meg örök kedvenc példám, a kukac hengerpárna keresőszó képi találatait! Vajon melyik márka képei lesznek felülreprezentálva a találatok között?

Videók, social media

Azért vonom össze, mert a videók jórészt a YouTube-ot jelentik. Másrészt az egyes social media felületekre feltöltött videós anyagokat. Apropó, tudod hányféle, részben vagy egészben videós social platform van? Íme néhány: YouTube, Vimeo, Twitter, Facebook, IGTV, Instagram stories, Twitch, TikTok, Snapchat. Ezek között van, amit nem is ismerek, nem is használtam. És ki tudja, hány másik lehet még?

Jah, és a CISCO szerint, 2021-re az online forgalmak 82%-a videó lesz. Ami 3.3 zettabyte-tal több, mint ma. Ez úgy 8,25*10^11 db DVD – csak úgy mondom.

CTA

Azaz Call To Action. Magyarán „valamit csináltatás”. Hogy ez miért tartozik a SEO alapú szövegíráshoz? A CTA valami olyan dolog, mondjuk egy gomb vagy kép, amire kattintani kell, és utána történik valami. Mondjuk megveszel valamit, vagy tovább olvasol, vagy feliratkozol. Így, azon túl, hogy beteljesül egy konverziós célod, ez egy belső linkként is működik, és tovább is marad az olvasó az oldaladon. (Emlékszel, mit olvastál fentebb a dwell time-ról?) 😉

Egyebek

Többnyelvűség, duplikációk, canonical hivatkozás, jó headline, a blogposzt meta leírása, frissítések, update-ek … és még számos más olyan tényező is van, amit részleteiben nem tudok egy blogposzt formájában átadni.

Meg tudod viszont tanulni a #SEOtudatos szövegíró workshopon. Ahol elmondom, kifejtem, és személyre szabott, iparági példákkal dúsított gyakorlat során meg is mutatom, hogy mit is jelent a valódi SEO szövegírás a gyakorlatban.

Vagy, ha úgy kényelmesebb neked, írásban is hozzáférhetsz már ehhez az anyaghoz! Egyelőre csak egy checklist formájában. De ha megnézed a SEO szövegírás checklist oldalán található videóm, fényt deríthetsz egy TITOKra is 😉

Ha a workshop tematikájára vagy kíváncsi, kattints az alábbi gomba:

Megnézem, miről szól a workshop

Ha a SEO szövegírás checklist érdekel, akkor erre a gombra kattints:

A SEO szövegírás checklist érdekel